top of page
Morten-4.jpg

Har gitt båten i gave
til Bodø-samfunnet

Morten Jakhelln (62) står på brua i MS «Salten».  Han har sterke følelser for båten og historia den representerer. Ja, så sterke at han har brukt flere millioner siden 2008 på den. For så å gi den bort!

Tekst og foto:
Arnt E. Pedersen


- Dette er kystkultur og en viktig del av Bodøs sjel. Jeg tenker fortsatt på det forsmedelige som skjedde da Saltens Dampskibsselskab ble solgt til OVDS. Noe av limet mellom menneskene i Bodø-samfunnet forsvant.
  - Derfor er det ekstra stas at det som i 1953 var juvelen fra verftet i Brevik i Telemark, og som i mange år var dampskipsselskapets stolthet, nå igjen har hjemhavn i Bodø. Ikke nok med det, vi har også sikret oss navnet og den gamle logoen, og gjennom det tatt tilbake litt av den gamle kysthistorien som forsvant med salget av SDS, sier Morten.
 

Bidragsytere
Hans forgjengere i familien hadde stor betydning for utviklingen av byen, og i forkant av etableringen av Saltens Dampskibsselskab i 1868 var Christian Albrecht Jakhelln en sentral person og sterk pådriver. SDS ble et viktig selskap både for byen og distriktene rundt, gjennom frakt av gods og passasjerer. Rederiet ble derav en sterk bidragsyter til utvikling av en kystkultur som Morten har et sterkt forhold til. Forfedrene var med å etablere og utvikle SDS. Nå har han som 6. generasjon i familien bidratt til at en viktig del av selskapets historie er på plass i byen.

Alltid opptatt av båt
- Du kan ta fra meg bilen, men ikke båten, sier den tidligere bil-journalisten og senere sjef for eget bilfirma. Men det er historie, for nå er Morten Jakhelln langt mer opptatt av kultur, kystkultur og ikke minst utvikling av byen.
  - Jeg har alltid vært opptatt av båt. Farmor kom fra Skånland. Hennes bror Thomas Schjelderup, som drev Skånland, satt lenge i styret til SDS og var ansvarlig ekspeditør og betjente anløpene deres der.
 

Lurte seg om bord
- På Skånland var ishavsrederiet til Schjelderup-familien. Vi var der hver sommer i barne- og ungdomsårene. Og da var det å reise med lokalbåten. Det var stor stas. Jeg husker jeg ble tidlig fascinert av livet på kaikanten. Lukten av diesel og olje og menneskene som håndterte passasjerer og last.
  - Da jeg ble 50 år kom mamma med et bilde fra Nordlandsposten. Da hadde jeg som sju-åring lurt meg med MS «Salten», som i regi av redningsselskapet skulle på en fjordtur, hvor også prest Kvakkestad var med. Han holdt andakt og kastet en krans på havet til minne om alle som hadde satt livet til på sjøen. På bildet ved rekka står jeg med rød topplue. Mamma mente at det er forklaringen på hvorfor jeg har vært så engasjert i båten, sier han med et stort smil.

Morten med rød lue.jpg

Faksimile fra Nordlandsposten 9. juni 1969. Ved rekka i topplua 7 år gamle Morten, som hadde sneket seg med på fjordturen i regi av Redningsselskapet.

På kaikanten

I barneårene levde den unge Morten stort sett nede på kaikanten. Han fikk sin første båt som 11-åring, og var ikke gamle karen da han begynte å jobbe i firmaet til sin farfar, der han blant annet monterte påhengsmotorer. Volvo Penta hadde motorer som passet kystflåten og på den tid var selskapet størst i verden på salg av Volvo Penta-motorer. Han minnes spesielt da faren hadde kjøpt båt fra Finnmark, ei gammel losskøyte som hadde stått på land i noen år.
- Den ble døpt MS «Service», derfor har alle mine båter fått samme navn. Jeg glemmer aldri blikket i øynene hans da han første gang kom opp fra salongen etter at båten var ankommet byen. Den stoltheten og gleden han viste har brent seg fast. Det kjøpet var enormt viktig for ham.

 

Stor opplevelse
Like viktig har det vært for sønnen å bidra til at Gamle Salten nå er tilbake til Bodø.
- Jeg var ikke på kyststevnet i Bodø i 2006 da Gamle Salten deltok. Men jeg visste at Ryfylke Dampskipsselskap hadde planer om å selge. Jeg tok turen til Stavanger for å se på båten. Samtidig jobbet en gruppe i Bodø med å få til et kjøp. Vi var to grupperinger som forente kreftene. Vi betalte ca. 8 millioner kroner, som var i meste laget, men kanskje et resultat av den store entusiasmen vi hadde. Det var helt enormt å kunne hente den i Stavanger og ta fatt på turen nordover til Bodø, der vi ble møtt av et folkehav på kaia og salutter fra Nyholmen Skandse.
Etter mange år ved kai i Bodø har den gamle damen fått nytt dekk og gjennomgått en solid ansiktsløftning. Morten trives om bord. - Det er viktig å ta vare på denne delen av historien vår. Den har stadig stor betydning for byen, slik som Salten Dampskibsselskab hadde. Derfor var det enestående at 11 investorer gikk sammen med Sparebanken Nord-Norge og fikk realisert kjøpet.

Morten-8.jpg

Morten Jakhelln er imponert over det nye dekket MS Salten har fått. En av ildsjelene om bord, Ynge Karlsen er ivrig opptatt med ferdigstillelse.

En tøffing
500.000 kr fra hver, og en million fra banken var dessverre ikke nok. Det måtte gås en runde til, men fortsatt måtte det tilføres ny kapital. Tekniske problemer ble til økonomiske problemer, og viljen til å bruke mer penger på båten var ikke stor nok hos de øvrige aksjonærene.
- I 2014 så det ikke bra ut økonomisk. Jeg husker jeg kom på styremøte på Energihuset litt etter de andre. Da sa Ivar Jørgensen at de hadde snakket litt før jeg kom, og at de mente jeg burde overta båten, fordi det var jeg som hadde hatt idéen.
- Jaha, sa jeg, og så tenkte jeg meg litt før jeg sa; på en betingelse, og sa la jeg inn en kunstpause og så bare datt det ut av meg; men da må dere huske meg som en tøffing. Da lo de alle sammen og sa det skal skulle de gjøre. Og slik ble det.

 

Ene-eier
Morten ble eneansvarlig for utgiftene, og for inntekter som ikke strakte til. Det ble underskudd hvert år, samtidig som det ble vanskelig å få engasjement rundt båten.
- Jeg har aldri brukt båten som min egen. Jeg har deltatt på 10-11 fellesturer, som har vært helt fantastiske. For meg er det viktig at mange føler eierskap til båten. Jeg kan godt skjønne at det ikke var like lett å få til frivillighet når frivilligheten var til «meg». Derfor har jeg lenge tenkt på at den burde være en stiftelse. Jeg er utrolig glad for at vi har fått etablert Stiftelsen MS «Salten», som den nå heter. En egen stiftelse med styre og en venneforening.

  - Det engasjementet som nå er rundt båten er bare helt fantastisk. Det forteller ganske mye om hvor viktig MS «Salten» er for byens befolkning, sier han med stor entusiasme.

 

Skape liv i båten

Han er et oppkomme av idéer om hvordan det nye selskapet skal få økonomi i driften. - Vi må få med ungdommen. Gjøre båten til et treffsted mellom ung og gammel. Det må være mulig å ta hurtigrute-passasjerene med om bord til et åpent museum og fortelle historien til det som en gang var en hurtigrute. Den aller minste av hurtigrutene. Som nesten forliste i en sterk storm på Finnmark-kysten. - Det handler om å skape liv i båten. Vi har noe unikt, og kan legge opp til flotte turer i Salten, Lofoten og på Helgeland. Her er det muligheter. Og så må vi ta oss skikkelig betalt for slike mini-cruise. For det er mange som er villige til å betale for gode opplevelser.

Morten-11.jpg

MS Salten tilbake ved kai i Bodø etter mange måneder på verksted på Rognan og i Svolvær.

Kunne solgt båten

Den tidligere eieren har i hvert fall vist villighet til å betale. I 15 år var han med på å dekke kostnaden. I stedet for å gi den bort, kunne han solgt Gamle Salten for 5-6 millioner. Ikke nok med det, som en håndsrekning til stiftelsen har han gitt en halv million kroner ved overtakelsen, og fått sin onkel Per Jakhelln og Trond Erik Paulsen til hver å bidra med tilsvarende beløp.

  - De pengene er viktig for at stiftelsen skal ha en startkapital. Nå må vi få på plass aktiviteter som skaper inntekter.

  - Tenker du på at de pengene du har brukt på båten kunne vært brukt annerledes. Til utvikling av selskapene dine?

  - Nei, men banken gjør det. Store tap på Gamle Salten har vært bremsende for vår virksomhet. Vi driver med bærekraftig byutvikling gjennom utvikling og drift av eiendommer og eiendomsprosjekter, noe som er kapitalkrevende. Men jeg har aldri angret på at mitt engasjement for å få Gamle Salten, nå MS Salten, til Bodø. Det har vært viktig å være med å skape noe for felleskapet, og det mener vi at vi har vi lyktes med.

 

Bodø-samfunnets båt

- En du en velgjører?

  - Nei, på ingen måte. Jeg har gjort så godt som jeg kunne, for noe jeg brenner for. Det er gjort med hjertet og jeg oppfordrer nå alle som kan til å bidra til å være med. Stiftelsen har opprettet en venneforening, som skal bidra til å ta vare på båten (se faktaboks om venneforeningen).

  Jeg har hatt mange flotte opplevelser med båten, og er glad for at vi nå har klart å få på plass en stiftelse. Det var eneste måten vi kunne gjøre den til Bodø-samfunnets båt, og den må vi hegne om sammen.

Morten-3.jpg

Morten Jakhelln har mange idéer om bruk av MS Salten. Her i samtale med deler av styret i den nye stiftelsen. Fra venstre Øystein Nystad, Vera Isachsen, Kjell Ivar Helgesen og Jan-Eirik Hanssen

Overtakelsen
av Gamle Salten


11 personer/selskaper gikk inn med 500.000 kroner hver for å få til overtakelsen av «Gamle Salten».
De 11 var:
Øystein Nystad
Morten Jakhelln
Jan Antonsen
Halvdan Sivertsen
Tord Kolstad
Ivar Jørgensen
Gunnar Johansen
Odd Christensen
Birger Dah0
Salten Invest ved Svenn Are Jenssen/Odd Emil Ingebrigtsen
Bodø Energi

I tillegg støttet Sparebanken Nord-Norge prosjektet med 1 million kroner. Det ble raskt behov for ny tilførsel av kapital, og de fleste doblet innsatsen.
I 2014 overtok Morten Jakhelln Gamle Salten og har alene sørget for å dekke opp årlige underskudd.

E-post: mssalten1953@gmail.com

Styreleder Stiftelsen MS Salten: 
Roald Isaksen 
Epost: rooisaks@online.no
Tlf: 91558212

 

Leder MS Saltens Venner: 
Jens-Petter Beranek Holm
E-post: nof.jpb@online.no
Tlf: 45872656

 

Org.nr Stiftelsen MS Salten: 832419222.

Vi har ikke noen faste besøkstider - men ta gjerne kontakt. Skipet ligger ved Løvoldkaia.

 

Takk for innsendingen din!

bottom of page