top of page
Redigert.jpeg

Var reisefører på
Nordkapp-ruta

92 år gamle Odd Kolberg fra Glomfjord har mange gode og artige minner fra sine to somre som reisefører om bord i MS «Salten» på slutten av 50-tallet.

Av Arnt E. Pedersen

- Jeg gikk på lærerskolen i Bodø og fikk sommerjobb både i 1958 og 1959 som reisefører om bord på turene fra Mosjøen til Nordkapp. Arbeidet besto blant annet i å organisere turer og utflukter for rundreisepassasjerene. For de fleste var høydepunktet når vi passere Polarsirkelen, og ikke minst å komme seg opp på Nordkapp-platået, sier Kolberg.

Fornøyelig fortelling

Han bor i Drammen, men er fortsatt levende opptatt av kystkulturen i nord og har fulgt nøye med hva som har skjedd med MS «Salten». I 2004 samlet han fortellinger og stubber fra hverdagslivet i nord mellom to permer og ga ut et lite hefte som fikk tittelen «Mellom flo og fjære», småplukk fra hverdagslivet nordaførr.

Her kan man blant annet lese en fornøyelig historie om en amerikansk enkefrue som forelsket seg hodestups skipets kaptein på en av turene fra Mosjøen til Nordkapp. (Les fortellingen i sin helhet her på hjemmesiden vår.)
- Jeg har anonymisert både kapteinen og enkefruen og brukt fiktive navn i fortellingen, men bortsett fra det er alt annet korrekt beskrevet slik det skjedde.

Kong Neptun foretar dåp av passasjerene. Til venstre kaptein Sverre Normann.

Beretninger
Odd Kolberg har alltid likt å skrive. Gjennom mange år har han skrevet ned og samlet på små fortellinger som han har hørt, blant annet fra sin oppvekst i Glomfjord, som fra tidlig på 1920-tallet var et industrisamfunn med et rikt oppkomme av anekdoter om vanlige arbeidsfolk, funksjonærer og den tids overklasse.
  - Jeg ble tidlig fascinert av kystkulturen, for lokalbåtene og Hurtigruta var livsnerven til mange veiløse samfunn på kysten. Det falt seg derfor naturlig å bli medlem i Hurtigrutens venner her i sør, som ble stiftet i 2000. Vi var over 600 medlemmer og holdt alltid årsmøtene om bord på en av hurtigrutene. Oftest mellom Trondheim og Bergen. En gang var vi 200 med på møtet da det ble lagt på strekningen Tromsø-Bergen.  Turene har gitt meg mange fine opplevelser. Noen har også blitt til små fortellinger.

Ventet på jernbanen
Og fortelle det kan 92-åringen med stor glød og i detalj, både fra oppveksten i nord og da han møtte opp på kaia på Ørnes for å mønstre på MS «Salten» St. Hansaften 1958.  
  - Jeg var selvfølgelig spent, men ble tatt vel imot av både besetning og passasjerer. Det ble etter hvert mange turer fra Mosjøen til Nordkapp de to somrene jeg var om bord.
  Da Saltens Dampskibsselskab bestilte MS Salten, skulle fartøyet gå i passasjer- og godstrafikk mellom Mosjøen, Bodø og Narvik i påvente av at jernbanen skulle bli bygget ferdig. Men allerede før levering i 6. mars1953, hadde selskapet gjort avtale med Nordenfjeldske Dampskibsselskab om å bruke skipet i hurtigrutefart, før det i juni ble satt inn i sin opprinnelige rute, som i sommermånedene ble forlenget til Nordkapp og Honningsvåg med rundreisepassasjerer om bord.

Det svenske turustskipet MS Gripsholm i Hornvika ved Nordkapp. Litt annen størrelse enn MS Salten. 
Foto: Odd Kolberg

Jesus Ridevejo av Spanien døpes av Kong Neptun. 
Foto: Odd Kolberg

Nordkapp
- Møte med Kong Neptun på Polarsirkelen var stort for mange, men å nå Nordkapp og komme seg opp på platået var kanskje ende mer fascinerende. Vi ankret opp i Hornvika. Her ble passasjerene fraktet i land med i motorbarkassen, og så var det å ta fatt på trapper og sti opp til Nordkapp-platået som lå 307 meter lenger opp.
  - For mange av passasjerene var det en slitsom tur, men de fleste kom seg opp og fikk nyte den flotte utsikten, selv om de ikke alltid fikk se midtnattsola. Også her ble det utstedt diplom.
  Den unge lærerskolestudenten var godt likt om bord og fikk en god attest av kaptein Peter Edvardsen. Her blir det fremhevet at han var både pliktoppfyllende og har god evne til å organisere utflukter og turer for de reisende, og ellers et godt lag til å omgås skipets rundreisende passasjerer. Han har språkkunnskaper som har vist seg å være utmerket, skrev Edvardsen i attesten datert 4. august 1958.

Kaptein Sverre Normann mottar blomster fra fornøyde passasjerer.
Foto: Odd Kolberg

Same-leir
- Det var jo stas å få en slik attest. De to somrene fikk stor betydning for min interesse for kystkulturen. Jeg har reist mange ganger med Hurtigruta og stortrives langs kysten.
  På sin ferd nordover var MS «Salten» også innom både Tromsø, Hammerfest og Alta.
  - Jeg husker storøyde passasjerer som fikk oppleve flensing av hval på Skjelland Hvalstasjon i Tromsø, og i Hammerfest møtte vi på samen Anders Penta, som hadde etablert seg med en same-leir utenfor byen. Han var blitt kjent gjennom filmen Same Jakki til dokumentarfilmskaperen Per Høst, og vakte oppsikt under filmfestivalen i Cannes med egen lavvo. Mange av turistene ville ha bilde av seg sammen med Penta, noe de fikk.
  - Vi organiserte også turer med drosje fra Alta over Sennalandet til Hammerfest. På turen kunne vi stoppe og se på storlaksen som sto i elva. Jeg husker at dette var også en populær utflukt.

Postkort fra 50-tallet

Ofte nordpå

Den pensjonerte læreren fra Glomfjord er ofte nordpå om somrene på familiehytta på Ørnes, selv om neste generasjon nå har overtatt den. Han følger ivrig med på det som skjer i Salten, og har eget abonnement på TV2 Play for å få med seg kampene til Glimt. 
  - Jeg leser AN på nett hver dag. Må ha med meg lokale nyheter, og hva som skjer med MS «Salten». Det er helt fantastisk at båten blir så godt tatt var på. Får legge et besøk om bord når jeg kommer nordover igjen neste sommer, sier 92-åringen, som slettes ikke har tenkt å slutte å reise til hjemtraktene.

Reisefører Odd Kolberg på broen ombord i MS «Salten» sommeren 1959.  

MS «Salten» for anker i Hornvika mens turistene tar seg opp til Nordkapp-platået.

Foto: Odd Kolberg

Kong Neptun

Det korte innhoppet som hurtigrute ble en suksess. Det gikk derfor ikke lang tid før MS «Salten» ble innleid som fast avløsningsskip for hurtigrutene i fire til syv måneder hvert år. De øvrige månedene gikk den i sin opprinnelige tiltenkte rute.  Avtalen med Hurtigruta varte fram til 1964, da ble det Mosjøen og nordover inntil ruta ble lagt ned i 1965, tre år etter at jernbanen ble åpnet i Bodø.
  - Mosjøen-ruta var populær, selv om MS «Salten» var den minste båten som gikk nordover til Nordkapp. Da vi passerte Polarsirkelen dukket Kong Neptun opp i oljehyr, med krone på hodet og påklistret skjegg. På dekk sto døpefonten, et stort fat med vann og tang oppi.
  Dåpen var et kort og brutalt ritual, med en øse isvann med tangrester over hodet og en påfølgende dram med en ubestemmelig blanding av salt, pepper og andre ingredienser. Deretter fikk passasjerene et eget sertifikat med Polarsirkel-stempel, minnes Kolberg.

En av passasjerene i møte med Anders Penta. 
Foto: Odd Kolberg   
                                  

Turistene fikk oppleve flensing av hval i Tromsø.
Fra fotoalbumet til Odd Kolberg. 

E-post: mssalten1953@gmail.com

Styreleder Stiftelsen MS Salten: 
Roald Isaksen 
Epost: rooisaks@online.no
Tlf: 91558212

 

Leder MS Saltens Venner: 
Jens-Petter Beranek Holm
E-post: nof.jpb@online.no
Tlf: 45872656

 

Org.nr Stiftelsen MS Salten: 832419222.

Vi har ikke noen faste besøkstider - men ta gjerne kontakt. Skipet ligger ved Løvoldkaia.

 

Takk for innsendingen din!

bottom of page